ADVIES, ONDERSTEUNING EN ONTWIKKELING OP MAAT VAN UW BEDRIJF!

Dode of incourante voorraad kost te veel ruimte en dus geld!

2020-09-09
Dode of incourante voorraad kost te veel ruimte en dus geld!

Waarom we ook bij onze voorraadanalyse inventariseren hoeveel ruimte de dode of incourante voorraad in beslag neemt.

Voor elk magazijn en distributiecentrum zijn de belangrijkste prioriteiten het vlotte verkeer van goederen en het garanderen van optimale voorraadniveaus. Het doel is om een ​​efficiënte productstroom te verzekeren en ook de opslagtijd tot een minimum te beperken. Het is echter onvermijdelijk dat sommige producten “verdwijnen” in het magazijn.

Hoe ontstaat een "dode voorraad"?

Dode of incourante voorraad is de term die de stock beschrijft die geen doel heeft en gewoon op de planken ligt en waardevolle ruimte inneemt. Dit gebeurt om volgende redenen:

Weinig of geen vraag

Alleen al omdat markttrends veranderen (bv. het weer), is het mogelijk dat u een artikel in voorraad hebt waar gisteren vraag naar was, maar dat vandaag niet meer wordt verkocht. Als de vraag naar het product niet correct is berekend, zult u misschien uiteindelijk de stock opdrijven terwijl er minder of geen vraag meer is. Dit resulteert dus in dode stock.

Slechte communicatie met de leveranciers

Miscommunicatie tussen het managementteam/het aankoop team van het magazijn en de leverancier kan tot grote verliezen leiden. Het niet analyseren van de behoefte aan inkomende goederen en het niet overbrengen van de juiste voorraad noden naar uw leveranciers kan een belangrijke reden van dode stock zijn. Stop indien nodig de productie of de bestellingen!

Defecte producten

Gebroken of defecte producten kunnen uiteindelijk in het magazijn terechtkomen en dode voorraad worden. Dit gebeurt wanneer uw bedrijf tekortschiet in het kwaliteitscontroleproces.

Kortom, dode stock treedt op wanneer een magazijn of detailhandel te veel voorraad heeft die ze waarschijnlijk niet meer zullen verkopen.

Elke bedrijf heeft oude voorraden. Ook als die financieel allang zijn afgeboekt, laat men ze vaak liggen. Men redeneert dat het beter is om de oude artikelen gewoon te laten liggen. Dat kost toch niets. Uiteraard klopt die redenering niet. Het kost vaak meer om voorraad te laten liggen dan weg te gooien.

Ruim de voorraad op

Uit onze analyses blijkt telkens weer dat veel magazijnen vol liggen met artikelen die minder dan één keer per jaar of soms helemaal niet meer verkocht worden. Op basis van onze verwerkte gegevens blijkt vaak al snel dat er te veel dode artikelen op voorraad liggen. Oude voorraad zorgt op een gegeven moment voor opslagproblemen en wordt dus best opgeruimd. Dat lijkt kapitaalverlies maar vergeet niet dat verloren opslagruimte geld kost en er geen omzet meer tegenover staat.

Het loont dus steeds de moeite om een goede voorraadanalyse te laten uitvoeren bij het optimaliseren van uw magazijn.

Onafhankelijk advies is hierbij onontbeerlijk. Wilt u meer weten? Neem gerust contact op met ons voor een vrijblijvend eerste gesprek!