ADVIES, ONDERSTEUNING EN ONTWIKKELING OP MAAT VAN UW BEDRIJF!

Hoe e-commerce de toekomst van magazijnen verandert

ASD Coddens 2021-01-10
Hoe e-commerce de toekomst van magazijnen verandert

Tot het internettijdperk bleven magazijnen en distributie in alle bedrijfstakken grotendeels hetzelfde. Het is een understatement om te zeggen dat de opkomst van e-commerce dit verstoord heeft. Stijn Coddens onderzoekt hoe e-commerce warehousing heeft veranderd en hoe magazijnen toch succesvol kunnen blijven in deze zeer uitdagende tijden.

Wanneer een bedrijf een fysiek product in welke hoedanigheid dan ook verkoopt, wordt een functioneel en efficiënt magazijn cruciaal voor de productiviteit en het succes van hun activiteiten. De opkomst van e-commerce heeft echter geleid tot enorme technologische en operationele veranderingen, en veel bedrijven zijn gedwongen hun volledige bedrijfsmodellen te herzien om relevant en concurrerend te blijven.”

E-commerce en de consument

Het is een feit dat e-commerce de manier waarop mensen winkelen heeft veranderd. In Amerika zijn miljoenen mensen nu lid van Amazon Prime. Ook dichter bij huis proberen online winkels als Bol.com met hun select formule klanten aan zich te binden. Door de corona crisis is dit aantal nog eens sterk toegenomen. Deze enorme toestroom van leden heeft een precedent geschapen voor shoppers als het gaat om concurrerende prijzen, gebruiksgemak en levertijden.

Bovendien is mobiel winkelen een eenvoudige en risicovrije ervaring geworden. In feite wordt ongeveer 20 procent van alle digitale euro’s uitgegeven op een mobiel apparaat. Dit percentage is bovendien enorm stijgende. Met de winkelervaring in de hand van de consument (in plaats van in een winkelcentrum op 30 minuten afstand) is het digitaal onderzoeken en kopen van producten veel aantrekkelijker geworden. Als gevolg hiervan is de e-commerceverkoop blijven stijgen.

Door de groei van e-commerce hebben traditionele fysieke winkels de afgelopen jaren een grote omzetdaling gekend, waardoor sommigen volledig failliet zijn gegaan. Sommige bedrijven kozen hierdoor voor een uitsluitend online aanwezigheid. Tegelijk komen andere pure “online” spelers zoals bv. Coolblue steeds meer met fysieke winkelpunten. We spreken dan ook meer en meer van omnichannel verkoop (= de klant kan bij een bedrijf op verschillende kanalen aankopen en deze kanalen zijn ook op elkaar afgestemd ) i.p.v. gewoon online verkoop.

In België waren we al wat later dan bij onze noorderburen. Waar in Nederland bijna elke winkel wel al een webwinkel had, hinkten we tot voor de coronacrisis in België spijtig genoeg nog steeds achterop wat het aantal online winkels betreft. De consument heeft echter meer dan ooit online geshopt tijdens de Corona crisis. Hierdoor beseffen meer en meer Belgische en Vlaamse bedrijven dat het meer dan noodzakelijk is om ook online een goede webshop te hebben. Maar enkel een webshop is niet meer voldoende voor de consument: door de uitstekende service van een aantal leveranciers zien we dat de consument ook zeer veeleisend geworden is wat voorraad, levertijd, leverkost enz. betreft.

Het is dus belangrijk om met uw bedrijf direct een goede service te leveren. Als u er via een goede website in geslaagd bent om een product te verkopen, dan moet u de beloftes qua levering ook waarmaken…

Sleutels om uw magazijn e-commerce gereed te maken

Met al deze veranderingen in bedrijfsmodellen en consumentenverwachtingen dienen magazijnen zich enorm aan te passen. Ontdek hieronder dan ook enkele sleutels om uw magazijn aan te passen aan de digitale wereld voordat het te laat is.

  1. Analyseer welke de beste oplossing is voor uw e-commerce: uitbreiden of herontwerpen van uw magazijn lay-out?

De laatste tijd bevinden veel traditionele bedrijven zich midden in de e-commercetrend. Er zijn in deze situatie vaak twee opties: pas je bestaande ruimte aan voor deze nieuwe online kant van het bedrijf of bouw een nieuw magazijn.

Daarnaast worden veel omnichannel bedrijven geconfronteerd met producten die vandaag wel in de winkel liggen maar geen voorraad hebben in het magazijn. Dit kan voor behoorlijk complexe pickings zorgen. Een goede analyse van welke producten waar horen te liggen voor zowel picking als winkelverkoop is dan ook onontbeerlijk.

In veel gevallen is het verstandig om deze analyse uit te voeren met behulp van onafhankelijke logistieke adviseurs. Hun ervaring en expertise leveren een onafhankelijke blik op van wat er kan gebeuren om de processen te optimaliseren. Bovendien hebben ze kennis van alle technologie gedreven oplossingen die er op de markt beschikbaar zijn, en zal het verkrijgen van deze achtergrondinformatie u helpen om elke "tunnelvisie" te vermijden die u in deze situatie zou kunnen oplopen.

  1. Gebruik een krachtig WMS dat is afgestemd op uw behoeften

Het verbinden van de echte wereld met de digitale wereld is cruciaal, vooral als het gaat om magazijn- en voorraadbeheer. Om de e-commerce bij te houden, zijn er belangrijke technologische vorderingen gemaakt om het product effectief van voorraad tot verzending te volgen. Bovendien vereist het direct kunnen vinden van de locatie van een product geavanceerde voorraadbeheersystemen, want de oude “picking op papier” methode werkt gewoon niet meer in de e-commerce wereld.

Het opzetten van een centraal 'brein' is een must om nauwkeurige controle te krijgen over de complexiteit van e-commerce. Zo wordt een Warehouse Management Software (WMS) belast met het optimaal ontvangen van goederen, klaarmaken en verwerken van orders, d.w.z. het optimaliseren van interne processen, het verminderen van stilstand tijden en het elimineren van fouten.

Een WMS met functionaliteiten aangepast aan uw e-commerce helpt ook op de volgende gebieden:

  • Voorraadbeheer en optimalisatie: het programma coördineert de materiaalstroom en beheert de aanvulling efficiënt.
  • Elektronisch beheer: bij meer complexe stromen zoals e-commerce is het onontbeerlijk om op elk moment de status van inkomende goederen, orders, zendingen enz. bij te houden. Enkel een degelijk WMS kan u hierbij ondersteunen en uiteindelijk zelfs een concurrentieel voordeel opleveren
  • Optimaal ruimtegebruik: de software kan uw beschikbare ruimte traceren en optimaliseren als het om uw goederen gaat.
  • Verhoging van de inzetbaarheid van het personeel: optimaliseer taaktoewijzingen om tijden en bewegingen te verminderen. Een goed WMS helpt de mensen om niet harder maar om slimmer te werken. Bovendien levert het een betere veiligheid op de werkplek en ergonomie voor werknemers op.
  1. Kan automatisering of mechanisering helpen om de flows onder controle te krijgen?

Vanuit onze ervaring zien we binnen de analyses dat het automatiseren van processen steeds belangrijker wordt, aangezien dit betekent dat het tempo van uw magazijnworkflows wordt versneld. Automatiseren hoeft niet te betekenen dat u uw magazijn of distributiecentrum in robots verdrinkt: soms kunnen kleine veranderingen, zoals een semi-automatische picking-oplossing (evenals het gebruik van een WMS), wat de productiviteit betreft voldoende zijn.

Bovendien zijn veel oplossingen in de loop der jaren betaalbaar geworden waardoor ze nu ook veel toegankelijker geworden zijn voor zowel kleine als middelgrote bedrijven. Waar je vroeger over enorme bedragen moest beschikken, kan je tegenwoordig voor vrij betaalbare prijzen een vorm van automatisatie invoeren. Het is hierbij vooral cruciaal om op basis van uw processen alle opties die voor uw bedrijf in aanmerking komen te laten onderzoeken zodat u een degelijk overzicht krijgt van mogelijkheden, investeringen en return on invest.

Conclusie:

Een laatbloeier zijn in het aanpassen van uw magazijn voor e-commerce is geen onmogelijke taak als u rekening houdt met de verschillen in logistieke flows tussen e-commerce en traditionele logistiek. In die zin is het analyseren van uw huidige interne processen een basisonderdeel voor de omslag van uw bedrijf naar e-commerce.

 

Bent u benieuwd naar de mogelijkheden voor uw magazijn? Bij ASD Coddens maken we graag tijd om uw situatie te bespreken. Neem hiervoor contact op met ons!